Reglement Witvis wedstrijden

1. Iedereen wordt geacht dit reglement te kennen en te zullen naleven.
2. Gevist mag worden met één hengel (maximaal 11 meter), voorzien van een enkelvoudige haak en een dobber. Alleen bij een vaste hengel moet de dobber het lood ten alle tijden kunnen dragen.
  • De maximale hengel lengte vervalt als een wedstrijd een “vrije hengel” wedstrijd is.
3. Tijdens de wedstrijd mag er maar één reserve top of andere hengel worden klaargezet. Deze reserve top of hengel mag niet be-aast zijn en ook niet het water raken.
4. Het is verboden in het water te staan, vlonders of stellingen te gebruiken waarvan de voorkant de waterlijn overschrijdt, dan wel schade aan de oever toebrengt.
5. Optuigen en peilen voor en tijdens de wedstrijd is toegestaan.
6. Na het eerste signaal mag worden gevoerd en gevist.
7. Het tweede signaal geeft aan dat de wedstrijd is beëindigd waarna onmiddellijk dient te worden opgehaald. Is de hengelaar echter bezig met een vis binnen te halen dan telt deze mee.
8. Na het beëindigen van de wedstrijd wordt de gevangen vis gewogen en geteld.
9. Bij een gelijke stand geeft het aantal stuks de doorslag.
10. Er mag maar één keer zwaar gevoerd worden en wel in de eerste 5 minuten van de wedstrijd, daarna geen ‘bollen’ meer maar enkel licht bijvoeren.
11. Iedere deelnemer mag maximaal 1 liter droog voer gebruiken. Dit mag geen gekleurd voer zijn.
12. Het gebruik van gekleurde maden of vers de vase is verboden. Ook is verboden om geur, kleur of smaakstoffen op het aas aan te brengen.
13. Iedere gevangen vis moet tijdens de wedstrijd door de deelnemer worden bewaard in een leefnet van minimaal 1.50 meter lang en een minimum doorsnede van 35 cm. Het net moet zo worden geplaatst dat de gevangen vis genoeg ruimte heeft om te zwemmen.
14. De hengelaar dient de gevangen vis zodanig te behandelen en te onthaken dat deze na weging en telling, onbeschadigd en levend kan worden teruggezet.
15. Snoek telt niet en mag zich dan ook niet in het leefnet bevinden. Snoek moet meteen na de vangst worden teruggezet.
16. Voor het wegen biedt de visser zelf de vis aan.
17. Bij wedstrijden aan een kanaal of rivier treft u steeds de nummers oplopen aan. De hengelaar dient ter hoogte van zijn plaats nummer maximaal 1 meter links of 1 meter rechts daarvan plaats te nemen.
18. In al de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdcommissie.